آب پرتقال یکی از غنی ترین منابع ویتامین C و یک ماده آنتی اکسیدان و سم زدا به شمار می رود ، رادیکال های آزاد موجود در بدن ما را از بین می برد یا آنها را خنثی می کند، بنابراین سیستم ایمنی بدن ما را تقویت می کند. یکی از کارکردهای اصلی آنتی اکسیدان ها جلوگیری از سرطان و تثبیت قند خون است که به نوبه خود با کاهش میزان کلسترول ، سلامت قلب و عروق را بهبود می بخشد. همچنین باعث بهبود گردش خون ما شده و از سنگ کلیه جلوگیری می کند.


ارزش غذایی آب پرتقال
آب پرتقال به عنوان گسترده ترین منبع ویتامین C با 93٪ در یک پرتقال با اندازه متوسط (130 گرم) تقریباً پذیرفته شده است. با این حال ارزش غذایی آن فقط به ویتامین C محدود نمی شود، بلکه از نظر فیبر، ویتامین A، فولات، تیامین، پتاسیم نیز بسیار غنی است. سایر مواد مغذی مهم موجود در آب پرتقال پروتئین، مس، منیزیم، فلاونوئیدها و هسپردین هستند.

 

خواص آب پرتقال برای بدن

خواص آب پرتقال برای تقویت دستگاه ایمنی بدن
به دلیل حضور ویتامین C در آب پرتقال، این نوشیدنی با تقویت دستگاه ایمنی بدتان، به عنوان بهترین مدافع شما علیه بیماری‌هایی مختلفی نظیر آنفولانزا و سرماخوردگی عمل می‌کند.

 

خواص درمانی و تسکینی آب پرتقال
یکی از برترین برترین خواص آب پرتقال ، خواص درمانی و تسکینی آن است. پرتقال حاوی فلاونوئید‌ها ( نظیر نارینجنین و هسپریدین) است که مواد ضدالتهابی هستند. وقتی این میوه‌ی لذیذ را به صورت خام یا نوشیدنی مصرف می‌کنید، فلاونوئیدها به شکل شگفت‌انگیزی دست به کار می‌شوند تا آرتروز و درد و کرختی‌تان را درمان کنند.

 

خواص آب پرتقال برای لاغری
آب پرتقال از نوشیدنی های کم کالری و تقریبا فاقد چربی است به همین دلیل برای افرادی که به دنبال کاهش وزن هستند بسیار مناسب است.

اگرچه متخصصان تغذیه توصیه می کنند برای لاغر شدن از میوه پرتقال به جای آب پرتقال استفاده کنید زیرا فرایند آب گیری باعث می شود مقداری از فیبر موجود در پرتقال از دست برود.

لازم به ذکر است فیبر با ایجاد احساس سیری طولانی مدت در فرد به کاهش وزن کمک می کند.

 

خواص آب پرتقال برای بارداری
آب پرتقال حاوی فولات است که برای زنان باردار حیاتی بوده و از نقایص مادرزادی در نوزادان پیشگیری می کند.

ویتامین C با تقویت سیستم ایمنی بدن از ابتلا به انواع عفونت و سرماخوردگی در دوران بارداری جلوگیری می کند و با افزایش جذب آهن مانع بروز کم خونی در زنان باردار می شود.

نوشیدن آب پرتقال خطر بروز فشار خون بالا – که در دوران بارداری شایع است – را کاهش می دهد.

 

خواص آب پرتقال برای کودکان
نرمی استخوان از بیماری های شایع در کودکان است، مواد معدنی موجود در آب پرتقال برای پیشگیری از پیشرفت بیماری نرمی استخوان در کودکان مفید است.

ویتامین C خطر ابتلای کودکان به سرماخوردگی و آنفلوآنزا بخصوص در فصل زمستان را کاهش می دهد.

کلسیم برای تقویت و رشد استخوان کودکان ضروری است و پتاسیم به عملکرد درست عضلات هنگام فعالیت های بدنی و فیزیکی کمک می کند.

 

خواص آب پرتقال برای بهبود سلامت پوست

نوشیدن آب پرتقال باعث درخشندگی پوست می شود و فواید بسیاری برای سلامت پوست دارد. همچنین نوشیدن این آب میوه به هیدراته کردن پوست و حفظ استحکام آن کمک می کند.

استفاده از آب پرتقال به عنوان درمان موضعی نیز فوایدی برای پوست دارد، به طوریکه به پاکسازی پوست و جلوگیری از ایجاد چین و چروک کمک می کند. آب پرتقال همچنین یک درمان طبیعی برای بهبود آفتاب سوختگی است.

 

خواص آب پرتقال برای جلوگیری از نقایص لوله عصبی

کمبود فولات یکی از علت های اصلی کمبود وزن در هنگام تولد و نقایص لوله عصبی است که باعث مشکلات مادرزادی در مغز و نخاع می شود.

نوشیدن یک سوم فنجان آب پرتقال در روز ۴۰ میکروگرم فولات برای بدن مادران باردار فراهم می کند.

فولات یکی از ریزمغذی های مهمی است که از نقایص تولد جلوگیری می کند. بنابراین مصرف یک سوم فنجان آب پرتغال تامین کننده ی ۱۰ درصد از نیاز روزانه توصیه شده ی بدن به فولات است.

 

خواص آب پرتقال برای تولید کلاژن

ویتامین C یک ترکیب اصلی و مهم برای تولید سالم کلاژن بوده که جزء ساختار استخوان ها، تاندون ها، رباط ها و رگ های خونی است.

کمبود ویتامین C در بدن منجر به اسکوروی می شود که علائم این بیماری کبودی، خونریزی، افتادن دندان ها و درد شدید مفاصل است.

برای جلوگیری از بروز اسکوروی مصرف روزانه حداقل ۹۰ میلی گرم ویتامین C برای بزرگسالان توصیه می شود. همچنین افراد سیگاری به میزان بیشتری از این ویتامین نیاز دارند که ۱۲۵ میلی گرم در روز است.

 

سایر خواص آب پرتقال

۱. فشار خون را تنظیم می‌کند‌

۲. دستگاه ایمنی بدن را تقویت می‌کند‌

۳. خواص ضدالتهابی و تسکینی دارد‌
۴. از سرطان جلوگیری می‌کند‌

۵. از زخم معده جلوگیری می‌کند و آن را درمان می‌کند‌

۶. از سنگ کلیه جلوگیری می‌کند‌

۷. به کاهش وزن کمک می‌کند‌

۸. خطر سکته‌ی قلبی را کاهش می‌دهد‌

۹. کم‌خونی را درمان می‌کند‌

۱۰. زیبایی و جوانی پوست را حفظ می‌کند‌

 

 

فواید آب پرتقال برای صبحانه
پزشکان مصرف میوه، آبمیوه های طبیعی و فیبر را در صبح توصیه می کنند تا بدن بتواند به ترمیم خود و تامین نیاز روزانه ویتامین C کمک کند؛

1. نوشیدن آب پرتقال ناشتا به دلیل مقادیر بالای ویتامین C که دارد به پیشگیری و درمان بسیاری از بیماری ها کمک می کند. برخی مطالعات نشان می دهد که مصرف روزانه آب پرتقال می تواند منجر به افزایش امید به زندگی و کاهش کلسترول خون بالا شود.

2. مصرف روزانه آب پرتقال تازه در صبحانه نیاز روزانه بدن به مایعات را تامین کرده و باعث هیدراتاسیون پوست و حفظ متابولیسم بدن می شود.

3. نوشیدن آب پرتقال ناشتا به لطف قند های طبیعی، ویتامین ها، مواد معدنی و آنزیم هایی که دارد به بدن در سوخت و ساز کربوهیدرات ها کمک می کند.

4. مصرف آب پرتقال ناشتا به ساخت پروتئین ها کمک کرده و به لطف مقادیر زیاد پتاسیمی که دارد برای حفظ تعادل اسیدیته بدن مفید می باشد.

5. نوشیدن آب پرتقال صبح ناشتا خطر ابتلا به بیماری هایی مانند چاقی، آرتروز، دیابت، فشار خون بالا و حتی سرطان را کاهش می دهد.

6. نوشیدن آب پرتقال ناشتا با معده خالی به بهبود عملکرد روده ها کمک کرده و باعث سم زدایی و پاک سازی بدن می شود.

 

جنبه های منفی بالقوه

اگرچه مصرف آب پرتقال با برخی فواید سلامت پیوند خورده است، اما ممکن است برخی جنبه های منفی نیز داشته باشد که بیشتر با محتوای کالری و اثر این نوشیدنی بر سطوح قند خون مرتبط هستند.

 

کالری زیاد

آبمیوه نسبت به میوه کامل در ایجاد احساس سیری کارایی کمتری دارد و راحتی در نوشیدن می تواند خطر مصرف بیش از حد و افزایش وزن را به همراه داشته باشد.

 

برخی مطالعات نشان داده اند که نوشیدنی های پر کالری، مانند آب پرتقال، لزوما به معنای آن نیست که میزان غذای کمتری مصرف می شود و حتی ممکن است کالری بیشتر نسبت به یک میوه کامل را دریافت کنید.

 

برخی مطالعات مشاهده ای ارتباط بین مصرف یک فنجان (240 میلی لیتر) آب پرتقال 100 درصد و افزایش وزن به میزان 0.5 تا 0.75 پوند (0.2 تا 0.3 کیلوگرم) را نشان داده اند.

 

همچنین، مصرف دو فنجان آب پرتقال (حدود 500 میلی لیتر) آب پرتقال در وعده غذایی صبحانه، کاهش چربی سوزی بدن پس از وعده های غذایی به میزان 30 درصد در مقایسه با نوشیدن آب را نشان داده است. این شرایط می تواند تا حدودی با این حقیقت که نوشیدنی های شیرین تولید چربی در کبد را تحریک می کنند، مرتبط باشد.

 

آب پرتقال و نوشیدنی های شیرین دیگر می توانند دریافت کالری اضافه و همچنین پوسیدگی دندان را موجب شوند. رقیق کردن آب پرتقال لزوما خطرات این نوشیدنی برای دندان ها را کاهش نمی دهد، اگرچه در کاهش کالری دریافتی موثر است.

همچنین بخوانید:

افزایش قند خون

آب پرتقال می تواند قند خون انسان را بیشتر از یک پرتقال کامل افزایش دهد. بار گلیسمی که چگونگی تاثیرگذاری کیفیت و کمیت کربوهیدارت های غذا بر سطوح قند خون را اندازه گیری می کند، برای میوه کامل پرتقال بین 3 تا 6 و برای آب پرتقال بین 10 تا 15 است.

هرچه بار گلیسمی بیشتر باشد، احتمال این که غذا مصرفی موجب افزایش قند خون شود، بیشتر است.

برای غلبه بر برخی جنبه های منفی آب پرتقال، دانشمندان فواید افزودن گوشت میوه به آب پرتقال را بررسی کرده اند. مطالعات اولیه روی سوژه های انسانی نشان داده اند که افزودن گوشت میوه ممکن است اثر این نوشیدنی بر قند خون را کاهش داده و احساس سیری را نیز بهبود ببخشد.

 

منبع: healthylife